banner 72.jpg

Διαδικτυακό σεμινάριο φωτισμού

Νέο σεμινάριο θεατρικού φωτισμού.

ΟΙ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ!

Τα μαθήματα απευθύνονται σ’ όσους επιθυμούν να εργαστούν ως φωτιστές στο Θέατρο, σε σκηνικούς καλλιτέχνες εν γένει, αλλά και σ' όσους θέλουν να γνωρίσουν την τέχνη του φωτισμού και τις εφαρμογές του στη θεατρική πράξη.

Το σεμινάριο διαρθρώνεται σε 12 τρίωρα εργαστηριακά μαθήματα, συνδυάζοντας τη θεωρία με την πρακτική εφαρμογή: Θα φωτίσουμε ηθοποιούς, αντικείμενα, μινιατούρες και τριδιάστατα ψηφιακά μοντέλα στον υπολογιστή. Ακόμα, οι συμμετέχοντες θα παρακολουθήσουν από κοντά τη διαδικασία του φωτισμού, εργαζόμενοι και ως βοηθοί σε θεατρικές παραγωγές.

ONLINE ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ

Τα μαθήματα απευθύνονται σ’ όσους επιθυμούν να εργαστούν ως φωτιστές στο Θέατρο, σε σκηνικούς καλλιτέχνες εν γένει, αλλά και σ' όσους θέλουν να γνωρίσουν την τέχνη του φωτισμού και τις εφαρμογές του στη θεατρική πράξη.

Το σεμινάριο διαρθρώνεται σε 12 διαδραστικά τρίωρα μαθήματα, συνδυάζοντας τη θεωρία με την πρακτική εφαρμογή: Σημειολογική ανάλυση του φωτός, μελέτη εικόνων, θεωρητική & τεχνική κατάρτιση, ρεαλιστική 3D προσομοίωση τεχνικής πρόβας, όπου ο μαθητής θα σχεδιάζει τον φωτισμό για τη σκηνή που θα του ανατεθεί, δίνοντας οδηγίες με τον ίδιο τρόπο που ένας φωτιστής κατευθύνει τους τεχνικούς στο θέατρο.

Το σεμινάριο παραδίδεται διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας Zoom και δίνονται αναλυτικές σημειώσεις και βιβλιογραφία για κάθε μάθημα.

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

1. Θεωρία & ιστορία του φωτισμού

Μέθοδος για μηχανική αυξομείωση του φωτισμού (ντιμάρισμα) που πρότεινε ο Νικολά Σαμπατίνι (1638)

Μέθοδος για μηχανική αυξομείωση του φωτισμού (ντιμάρισμα) που πρότεινε ο Νικολά Σαμπατίνι (1638)

Σκηνογραφικός και φωτιστικός σχεδιασμός του Josef Svoboda

 

2. Φωτιστικά σώματα του θεάτρου
Θα αποσυναρμολογηθούν προβολείς για τη μελέτη του εσωτερικού τους.

3. Κατεύθυνση του φωτός

Παράδειγμα της μεθόδου McCandless

Under Milkwood (2018)

 

4. Χρώμα (θεωρία, σημειολογία, σύνθεση)

Θερμοκρασία χρώματος σε Kelvin

Ο χρωματικός κορεσμός ως συναισθηματικός παράγοντας

 

5. Σχήμα και γεωμετρία (gobo, μαχαίρια, σκίαστρα)

Γέρμα, του Λόρκα στο θέατρο Θησείον (2019)

 

6. Η πλοκή κι οι σχέσεις των προσώπων ως πυρήνας του σχεδιασμού (δραματουργική ανάλυση και έρευνα)

7. Μελέτη έργων ζωγραφικής
Εφαρμογή της μελέτης στον θεατρικό φωτισμό

Νικηφόρος Λύτρας, Η Αντιγόνη εμπρός στο νεκρό Πολυνείκη (1865)

Νικηφόρος Λύτρας, Η Αντιγόνη εμπρός στο νεκρό Πολυνείκη (1865)

Καραβάτζιο, Η κλήση του Αγίου Ματθαίου (~1600)

Καραβάτζιο, Η κλήση του Αγίου Ματθαίου (~1600)

Εφαρμογή της τεχνικής chiaroscuro στο θέατρο Μπιπ

Εφαρμογή της τεχνικής chiaroscuro στο θέατρο Μπιπ

 

8. Φωτοδιαπερατά, αντανακλαστικά κι ημιδιάφανα υλικά (πειραματισμοί με καθρέφτη, γάζα, ριζόχαρτο, μουσαμά, γυαλί και διάφορα υφάσματα)

Η λειτουργία του sharkstooth scrim

Ημιδιάφανο πλαστικό στο Όνειρο θερινής νυκτός, του Σαίξπηρ, Δη,Πε.Θε. Σερρών (2012)

Χρήση της γάζας ως κυκλόραμα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2018)

Χρήση της γάζας για την ξαφνική εμφάνιση τραγουδίστριας μέσω του φωτισμού, λίγο αργότερα στην ίδια σκηνή

9. Ιδιότητες της σκιάς

Σκιά πάνω σε ημιδιάφανη γάζα. Το Άρωμα του Έρωτα, σκηνοθεσία Αλέξανδρος Πολιτάκης

Σκιά πάνω σε ημιδιάφανη γάζα. Το Άρωμα του Έρωτα, σκηνοθεσία Αλέξανδρος Πολιτάκης

 

10. Εισαγωγή στις ρομποτικές κεφαλές και τη χρήση τους στο θέατρο

Ηχοδράσεις, βίλλα Ζωγράφου (2018)

Ηχοδράσεις, βίλλα Ζωγράφου (2018)

 

11. Ειδικές συσκευές (black light, μηχανές καπνού κα.)

ALKESTIS: dead or alive show, θέατρο Επίκεντρο, Πάτρα (2019)

ALKESTIS: dead or alive show, θέατρο Επίκεντρο, Πάτρα (2019)

 

12. Πλάνο φωτισμού με μολύβι και χαρτί ή ψηφιακά
Εισαγωγή σε προγράμματα CAD και άλλες χρήσιμες εφαρμογές

Πρόχειρο σχέδιο περσινού μαθητή του σεμιναρίου ως εργασία για τις ανάγκες της παράστασης για τις ανάγκες της παράστασης Κόκινες Ομπρέλες (Τραίνο στο Ρουφ - 2018)

Πρόχειρο σχέδιο περσινού μαθητή του σεμιναρίου ως εργασία για τις ανάγκες της παράστασης για τις ανάγκες της παράστασης Κόκινες Ομπρέλες (Τραίνο στο Ρουφ - 2018)

Το ίδιο σχέδιο του περσινού μαθητή σε υπολογιστή

Το ίδιο σχέδιο του περσινού μαθητή σε υπολογιστή

 
Στιγμιότυπο από το περσινό σεμινάριο φωτισμού

Στιγμιότυπο από το περσινό σεμινάριο φωτισμού

Ανάλυση του σχεδίου φωτισμού για παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ανάλυση του σχεδίου φωτισμού για παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

 

13. Ψηφιακή απεικόνιση

Ψηφιακό πρόπλασμα φωτισμού για τη Γέρμα, προς τον σκηνοθέτη πριν απ’ τις πρόβες στο θέατρο

Ψηφιακό πρόπλασμα φωτισμού για τη Γέρμα, προς τον σκηνοθέτη πριν απ’ τις πρόβες στο θέατρο

Φωτισμός με το πρόγραμμα Capture - μοντελοποίηση με το πρόγραμμα Blender

14. Γνωριμία με κονσόλες και λογισμικά φωτισμού

15. Υπολογισμός φορτίων, τύποι καλωδίων, συνδέσεις, ασφάλεια, ηλεκτρολογικά θέματα


ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Για την εκμάθηση της τέχνης του φωτισμού, όπως και κάθε άλλης, απαιτείται χρόνος, άσκηση, πειραματισμός, επαφή με την πράξη. Οι εγγεγραμμένοι στο σεμινάριο πρέπει να αφιερώνουν χρόνο (τουλάχιστον μια ώρα την εβδομάδα) σε μελέτη θεωρίας και εργασίες. Αυτές αφορούν κυρίως σχέδια φωτισμού, φωτογράφιση (με οποιαδήποτε κάμερα) αναζήτηση εικόνων στο διαδίκτυο, σχεδιασμός με ψηφιακή απεικόνιση. Συνεπώς, αν κάποιος δεν είναι εξοικειωμένος με σχεδιαστικά προγράμματα, δεν έχει υπολογιστή ή δεν έχει χρόνο για μελέτη και εργασίες, μπορεί να παρακολουθήσει το σεμινάριο, όμως θα δυσκολευτεί κατά την αφομοίωση της ύλης.

Οι εγγραφές ξεκίνησαν!

banner neo seminario fotismou.jpg

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

2 μήνες (12 τρίωρα μαθήματα)

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΘΕ

Κυριακή στις 15:00 (μαθήματα κορμού)
& Πέμπτη στις 20:00 (προαιρετικής παρακολούθησης)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΜΕΧΡΙ

7 Ιανουαρίου 2024

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

6955175007

ΚΟΣΤΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

260 € + ΦΠΑ 9%
Καταβάλλεται τραπεζικά πριν την έναρξη των μαθημάτων.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Αλέξανδρος Πολιτάκης εργάζεται ως σχεδιαστής φωτισμού και σκηνοθέτης. Από το 2008 έχει φωτίσει θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, όπερες, παραστάσεις χορού, εικαστικές εγκαταστάσεις, performance, ανά την Ελλάδα και την Ευρώπη: Μεταξύ αυτών, στο The Place του Λονδίνου, στο θέατρο Witkacy του Ζακοπάνε, στο θέατρο Kazalište Marina Držića του Ντουμπρόβνικ, στη σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού Θεάτρου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο Αρχαίο Θέατρο Άργους, σε Δη.Πε.Θε., στην Εναλλακτική Σκηνή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Σκηνοθέτησε την παιδική όπερα Μικρός Κύκλος με την Κιμωλία και τις παραστάσεις Το Άρωμα του Έρωτα, Το Μόνον της Ζωής του Ταξείδιον, Σταθμός, Σεμινάριο Βλακείας, Μικρός Πρίγκιπας, Γυάλινος Κόσμος, Υπηρέτης δύο Αφεντάδων.

Από νεαρή ηλικία μαθήτευσε πλάι στον Δήμο Αβδελιώδη ως βοηθός σκηνοθέτη. Έχει συνεργαστεί με τους Einar Bjørge, Peter Meineck, Berislav Jerkovic, Dimitri Rekatchevski, Cesar Brie, Θανάση Σαράντο, Αλέξανδρο Ευκλείδη, Άντζελα Μπρούσκου, Θεόδωρο Εσπιρίτου, Άσπα Τομπούλη, Κώστα Γάκη, Ευγενία Αρσένη, Λίλλυ Μελεμέ, Νίκο Τουλιάτο, Ζαχαρία Καρούνη, Σταμάτη Κραουνάκη, Λευτέρη Βενιάδη, Νίκο Δαφνή, Όλια Λαζαρίδου, Αύρα Σιδηροπούλου, Ross Daly κα.

Απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση σκηνοθεσία-υποκριτική. Παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Οπτικοακουστικές Τέχνες στην Ψηφιακή Εποχή του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Δείγματα θεατρικού φωτισμού


ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Από την όπερα Madama Butterfly του Giacomo Puccini, η άρια “Un bel di vendremo”.

82897909_10221159661723771_2020086461210034176_o.jpg